Vakantie & vrije dagen
Per jaar heb je recht op minimaal 4 weken vakantie. Dat is 4 keer het aantal uren dat je (gemiddeld) per week werkt. Als je 10 uur per week werkt, dan heb je recht op 4 x 10 uur = 40 uur vakantie. Dit is het wettelijk minimum. Werk je minder dan 10 uur, dan heb je ook recht op deze 40 uur. Helaas kun je deze dagen niet laten uitbetalen. De dagen boven het wettelijk minimum wel.
Wist je dat er in je cao soms een hoger aantal vakantiedagen is afgesproken? Over deze extra dagen kun je - als je dat wilt - afspraken maken met je werkgever: bijvoorbeeld dat je ze opspaart voor langer verlof of inruilt voor geld. Tijdens je vakantiedagen loopt je loon bovendien gewoon door!
Feestdagen*
Naast de 4 weken vakantie zijn er ook nationale feestdagen waarop je (doorbetaald) vrij krijgt. Deze dagen zijn:
- Nieuwjaarsdag - geen vrije dag in de gezondheidszorg en horeca
- Goede Vrijdag - alleen vrije dag voor ambtenaren
- Eerste paasdag
- Tweede paasdag
- Koninginnedag
- Bevrijdingsdag - alleen vrije dag in lustrumjaar (1x in de 5 jaar)
- Hemelvaart
- Eerste pinksterdag
- Tweede pinksterdag
- Eerste kerstdag
- Tweede kerstdag
Kijk voor de precieze data van de feestdagen op feestdagen.nl
*Vier je liever het suikerfeest dan Kerstmis? Helaas krijg je hiervoor nog niet automatisch (doorbetaald) vrij. Wel kun je je vrije dagen vaak omruilen. Overleg dit op tijd met je baas, zodat je er zeker van bent dat je vrij kunt krijgen.
Vakantiegeld
Of je nu fulltimer of parttimer bent. Een vast, tijdelijk of nul-urencontract hebt: iedereen heeft recht op vakantiegeld van minimaal 8 procent van je (bruto)jaarsalaris. Dit staat in de wet vastgelegd. Dit extraatje wordt eens per jaar in één keer uitbetaald – meestal in mei of juni. Dit betekent dat je het geld uiterlijk eind juli op je rekening moet hebben. Maar... Krijg jij een all-in loon? Dan zit jou vakantiegeld al in je loon doorberekend. Dit betekend dat je dus je vakantiegeld elke maand al ontvangt, en eind juli dus geen vakantiegeld op je rekening krijgt!
Reacties

Charita FNV Jong
Dag Annelaure. Via de site van FNV Jong worden alleen vragen van jongeren over (bij)banen of stages beantwoord. Wij beantwoorden geen vragen van werkgevers. U kunt met uw vraag het beste terecht bij een werkgeversorganisatie.
woensdag 22 februari 2012
ALBB
Ik wil iemand inhuren op basis van een nul uur contract. Ik begrijp dat ik haar de vakantiesgeld moet betalen (8% op de gewerkt uuren), maar volgens mijn boekhouder heeft zij recht op vakanties dagen. wanneer en hoe kan iemand die op basis van oproep werkt, vakantie dagen nemen? graag een reactie.
vrijdag 17 februari 2012
Charita FNV Jong
Hoi Marco. Je zult dit moeten bespreken met je stagebedrijf. Ik maak uit je vraag op dat je elke week 32 uur stage moet lopen. Ook in de week van Hemelvaart zul je dus 32 uur stage moeten lopen. Als jij die 32 uur ook in minder dagen kan maken (pas op dat je niet teveel werkt op een dag), dan zal dit voor het stagebedrijf geen probleem moeten zijn. Overigens is het altijd zo dat een stagiair boventallig is, dat houdt in dat een stagiair niet meegerekend mag worden als volwaardig personeel. Daarom zou het (bijna) nooit een probleem moeten zijn om een stagiair een dag vrij te geven, mits de verplichte uren (die vanuit je opleiding zijn gesteld) wel worden gemaakt.
vrijdag 17 februari 2012
Charita FNV Jong
Hoi Iemand. Zie ook mijn antwoord op de vraag van Murat (9 februari 2012). Je werkgever mag je vrije dag-aanvraag alleen afkeuren als hij daar een gewichtige reden voor heeft. Dat zou kunnen zijn dat jouw afwezigheid op die bepaalde dag het bedrijf ernstig in de problemen brengt. Jouw belang weegt dan niet op tegen het belang van je werkgever. Je kunt je vakantie het beste schriftelijk aanvragen, motiveer in je brief goed waarom jij een dag vrij wil. Je werkgever moet dan binnen twee weken reageren. Reageert hij niet, dan kun je jouw aanvraag als goedgekeurd beschouwen.
vrijdag 17 februari 2012
iemand
Kan een werkgever weigeren om je een enkele vrije dag te geven? In mijn werksituatie is ruilen met collega's moeilijk en vervanging via buitenaf helemaal. In de praktijk zou ik dan alleen vakantie weken kunnen opnemen en geen enkele dagen.
zaterdag 11 februari 2012
marco
ik doe nu een BOL opleiding en loop stage bij een restaurant, in mijn stageperiode valt de hemelvaart en die wil ik graag vrij, mag de werkgever/stagebedrijf dit weigeren ? Ik maak vaak mijn 32 uur al binnen 4 dagen dus de uren zijn het probleem niet.
zaterdag 11 februari 2012
Charita FNV Jong
Hoi Murat. Je werkgever mag je vakantie-aanvraag alleen afkeuren als hij daar een gewichtige reden voor heeft. Dat zou kunnen zijn dat jouw afwezigheid in die bepaalde periode het bedrijf ernstig in de problemen brengt. Jouw belang weegt dan niet op tegen het belang van je werkgever. Je kunt je vakantie het beste schriftelijk aanvragen, motiveer in je brief dan ook goed waarom jij in het hoogseizoen met vakantie wil (ook jij hebt daar vast een goede reden voor). Je werkgever moet dan binnen twee weken reageren. Reageert hij niet, dan kun je jouw aanvraag als goedgekeurd beschouwen.
donderdag 9 februari 2012
Charita FNV Jong
hoi Frans. Als je een arbeidsovereenkomst hebt met je werkgever val je onder het arbeidsrecht. Volgens het arbeidsrecht heb je recht op minimaal 4 keer het aantal werkdagen in de week. Werk je 5 dagen, dan heb je dus recht op minmaal 20 vakantiedagen. In de cao worden vaak nog bovenwettelijke vakantiedagen afgesproken. Je kunt het beste je cao raadplegen om te kijken welke afspraken er voor BBL-studenten zijn gemaakt omtrent vakantiedagen.
donderdag 9 februari 2012
Frans
Bouw je ook vrije dagen op tijdens de doorbetaalde schooldag in een BBL baan? Ik heb nu maar 18 dagen per jaar vrije dagen omdat de 5 de doorbetaalde dag die ik naar school ga niet wordt meegerekend door mijn baas.
vrijdag 3 februari 2012
Murat
Ik werk al 3 jaar bij ECT(havenbedrijf). Heb sinds kort een vast contract. Ik zou graag in de hoogseizoen op vakantie willen met mijn familie. Ik woon nog met mijn ouders en heb geen kinderen. Ieder jaar heb ik mijn vakantie aangevraagd voor in de hoogseizoen. Alleen krijg ik 3jaar lang hetzelfde antwoord: Afgewezen, omdat medewerkers met schoolgaande kinderen voorrang krijgen. Mogen zij dit zo blijven doen? Ik wil gewoon ook een keer in juli of augustus op vakantie. Ik baal hier echt van.
woensdag 1 februari 2012
Charita FNV Jong
Hoi Lois. Het zou heel goed kunnen dat je nog een x-aantal uur vakantiedagen over hebt. Dit kun je wellicht terugvinden in je contract of eventueel navragen bij je werkgever. Een werkgever mag onder bepaalde voorwaarden zijn bedrijf een periode sluiten en zijn personeel verplichten hun vakantiedagen op te nemen. Werknemers kunnen dan niet zelf beslissen wanneer ze vakantie opnemen.
donderdag 26 januari 2012
Charita FNV Jong
Hoi Wilma. Dat hangt af van wat er in je contract is afgesproken over het aantal werkuren. Als je een nulurencontract hebt, dan is je werkgever feitelijk niet verplicht om je op te roepen voor een x aantal uren. Als er in je contract een vast aantal uren staat, dan is je werkgever verplicht om je voor je dit aantal uur in te plannen en in ieder geval je voor dit aantal uur uit te betalen. Je werkgever mag zeker niet het aantal uren die jij niet hebt gewerkt (vanwege zijn toedoen), van jouw vakantieuren afhalen.
donderdag 26 januari 2012
Lois
Beste, ik heb een vraag mijn werk is 4 weken dicht in de vakantie en met kerst 2weken heb ik mu ook nog vrije dagen die ik op kan nemen?
maandag 23 januari 2012
Wilma
Mag mijn werkgever mij minder inplannen als mijn contract is omdat het niet zo druk is? De uren die ik dan minder werk gaan van mijn vakantieuren af. Volgens mij mag dat niet. Graag een reactie.
dinsdag 17 januari 2012
Charita FNV Jong
Hoi Patricia. Als je vakantieuren al maandelijks uitbetaald worden, dan heb je geen recht meer op loondoorbetaling als je vakantie opneemt.
maandag 16 januari 2012
Charita FNV Jong
Hoi Bjorn. Dit kan nog vrij lastig worden. Allereerst raad ik je aan om de cao goed door te lezen. Wellicht staan er bepalingen in die jouw recht geven op langdurig verlof (zonder uitbetaling) of verlof ivm opleiding. Als daarover niets geregeld is dan val je terug op de wettelijke bepalingen. De wet geeft jouw geen recht op langdurig verlof. Het komt er dan op neer dat je met je werkgever de mogelijkheid om 10 weken weg te gaan met behoud van arbeidsovereenkomst uit moet onderhandelen. Uit jouw verhaal maak ik op dat er weinig beweging zit bij je werkgever. Probeer bij je werkgever te benadrukken dat je tijdens dit langdurige verlof geen doorbetaling van het loon eist, misschien geeft hij dan wat meer mee. Mocht dat niet zo zijn, dan zit er niets anders op dan de arbeidsovereenkomst te beëindigen.
maandag 16 januari 2012
Charita FNV Jong
Hallo Johanna. Dat is afhankelijk van hoe het personeelsbeleid is opgezet binnen het bedrijf waar je werkt. Het is sowieso verstandig om je eigen administratie goed bij te houden en te noteren hoeveel uur je gewerkt (en eventueel overgewerkt) hebt. Controleer dan ook goed je loonstrook.
maandag 16 januari 2012
johanna
hallo ik heb een vraag is mijn baas verplicht mij een snipper kaart te geven als wij het niet zelf bij houden weten we niet hoeveel uren we nog hebben
dinsdag 10 januari 2012
bjorn
Hoi, Ik heb een vraag over een eventueel ontslag bij C1000. Ik ben 21 jaar, studeer aan het HBO en ik werk sinds augustus 2006 bij een C1000 supermarkt. Ik heb een Vast, 0-uren contract. Nu moet ik voor mijn HBO-opleiding verplicht 10 weken stage lopen in het buitenland, waardoor ik dus niet kan werken in de winkel gedurende die periode. De eigenaar van de supermarkt grijpt dit nu aan om mij uit dienst te laten treden met als argument dat hij dan iemand anders voor mij moet aannemen in die periode. Natuurlijk ben ik het er niet mee eens dat ik hierdoor nu buiten wordt gegooid en daarom vraag ik jullie om jullie inzicht op dit geval. Kan men mij in dit geval ontslaan of moeten ze mij verlof geven o.i.d.? mvg bjorn
maandag 9 januari 2012
patricia
vraagje ik werk gemiddeld 24 uur per week al bijn 2 jaar bij een winkel . nou verdien ik 14.10 bruto per uur niet slecht voor een winkel ..... nou zit daar mijn vakantiegeld en vakantieuren . heb ik dan wel recht op vakantiedagen want nu is het zo als ik vrij neem krijg ik niks betaald .weet u hier antwoord op
zondag 8 januari 2012
Charita FNV Jong
Hoi Merel. Ik ben bang dat je al een tijdje gefopt wordt door je werkgever. Je geeft aan dat je werkt op basis van een nulurencontract en al 3 jaar lang 4 dagen per week van 9 tot 19u werkt. Omdat je al 3 jaar lang hetzelfde aantal uur per week werkt kun je je beroepen op het wettelijk rechtsvermoeden (arbeidsomvang). Dit houdt in dat je aanspraak maakt op werk ter hoogte van het aantal uur dat je al jaren werkt, dus ook als je niet voor het standaard aantal uur wordt opgeroepen. Dit betekent ook dat je recht hebt op loondoorbetaling bij ziekte en vakantie. Als je werkgever het hier niet mee eens is, dan zal hij moeten bewijzen dat het aantal uur dat jij per week werkt niet structureel is. Ik denk dat het moeilijk is om dit te bewijzen, omdat je al 3 jaar hetzelfde aantal uur per week werkt. Je had je waarschijnlijk al drie maanden nadat je aan het werk ging op dit nulurencontract kunnen beroepen op het rechtsvermoeden. Aangezien je dit niet hebt gedaan, bestaat de kans dat je de afgelopen jaren heel wat geld bent misgelopen. Dit loon kun je alsnog terugvorderen. Daarvoor raad ik je wel aan om juridische hulp in te schakelen (via je vakbond, je rechtsbijstandverzekering of anders het Juridisch Loket).
donderdag 15 december 2011
merel
ik krijg trouwens wel gewoon vakantie geld in mei en soms zegt dat ie geen geld heeft dan krijg ik het verspreid in juni augustus en september geld
dinsdag 6 december 2011
Merel
Hoi Charita, Ik heb een 0 uren contract werk al 3 jaar voor het bedrijf gewoon 4 dagen in de week van 9 tot 19.00 me contract is ook al 3x verlengt en is nu een vast contract maar wat heel rot is als ik op vakantie ga krijg ik geen geld dan moet ik me huur autoverzekering enz betalen van 2 weken loon. Klopt het wat mijn baas doet of word ik al 3 jaar gefopt? Bedankt
dinsdag 6 december 2011
Charita FNV Jong
Hoi Dionne. Werknemers hebben recht op tenminste 2 weken aaneengesloten vakantie (sommige cao’s verlengen deze termijn, dat is dus in het voordeel van de werknemer). Werknemers die meer weken achter elkaar vakantie willen zullen dit moeten afspreken met hun werkgever. Er is dus ook toestemming nodig van de werkgever. Als deze toestemming er is, dan kan de werkgever je niet zomaar ontslaan.
donderdag 1 december 2011
Charita FNV Jong
Hoi Danny. Je hebt recht op tenminste 2 weken aaneengesloten vakantie. Als je drie weken aaneengesloten wil, dan zul je daarover in onderhandeling moeten gaan met je werkgever. Je kunt eventueel ook nog kijken in de voor jou geldende cao. Daarin kunnen ook afspraken staan over het aantal aangesloten vakantieweken, dit kunnen er dan meer dan 2 zijn.
donderdag 1 december 2011
danny
hallo ik heb een vraag ik zit zelf ik de bouw en me vriendin in de horica ik heb de laatste twee jaar dat ik me steeds aan moet passen aan haar werkgever en nu krijgen we twee weken samen mag een baas zeggen van nu twee weken en we wilden 3 weeken op vakantie gaan wat is ons rechten ?????
woensdag 23 november 2011
Dionne
Ik werk bij de action en in de zomervakantie is het maximaal 3 weken vakantie, er werden zelfs mensen ontslagen :| die 4 weken wegbleven. Ik vond dat wel een beetje vreemd.
woensdag 23 november 2011
Charita FNV Jong
Hoi Barbara. De basisregel luidt ‘geen arbeid, geen loon’. Deze regel gaat niet op wanneer de werknemer een vakantiedag opneemt. Op deze vakantiedag wordt namelijk geen arbeid verricht, maar wordt er wel loon ontvangen. Als jij niet al je vakantiedagen hebt opgenomen en je contract is afgelopen, dan hoort je werkgever deze vakantiedagen bovenop je normale loon uit te betalen. Dit is geregeld in artikel 7:641 lid 1 BW.
vrijdag 4 november 2011
Barbara
Een vraag mbt uitbetalen van vakantiedagen aan het eind van een contract. Mijn contract loopt af en ik heb nog 5 weken vakantiedagen/ uren staan. Deze zijn uitbetaald. Ik dacht echter dat over die uren er ook nog loon uitbetaald dient te worden..immers wanneer ik ze had opgenomen had ik ook loon over de dagen ontvangen...klopt dit en in welk artikel is dit opgenomen?
maandag 31 oktober 2011
Charita FNV Jong
Hoi Ramona. Als het goed is staan er in je stagecontract afspraken over het aantal vakantiedagen dat je mag opnemen. De regel voor werknemers (aantal uur vakantie = het aantal uur dat je per week werkt X 4) gaat voor stagiairs niet altijd op. Vanuit je onderwijsinstelling ben je namelijk verplicht om een x aantal stageuren te volgen voor je opleiding. Als je vakantiedagen opneemt kan het gevolgen hebben voor dit aantal uren. Mocht er niets over in je stagecontract staan, dan kun je dit het beste even navragen bij je stagebegeleider vanuit je onderwijsinstelling.
woensdag 12 oktober 2011
Ramona
Hey ik heb een vraagje, ik loop nu stage van 40 uur per week de komende 10 maanden. Heb ik dan ook recht op 10x2 vakantiedagen?
maandag 10 oktober 2011
Charita FNV Jong
Hoi Marieke. De gemeente beslist hierover. Ik neem aan dat het dan ook mag. Goed om te weten is dat 1 januari zowel een feestdag is als een zondag. Werknemers die dan moeten werken hebben daarom recht op extra toeslagen. Hiervoor zul je de cao moeten raadplegen.
woensdag 21 september 2011
Marieke
Ik heb vernomen dat 1 januari 2012 in Arnhem een koopzondag is!! Mag dat??!
zondag 18 september 2011
Charita FNV Jong
Hoi Jeffrey, Het is mij niet duidelijk welke functie jij in de bouw hebt, waardoor ik moeilijk antwoord kan geven op je vraag. In principe hoort het zo te zijn dat iedere werknemer in de bouw recht heeft op vakantie (dat doorgaans in de bouwvak valt). Voor een leerling, stagiair of vakantiewerker kan dit misschien net anders (qua periode en/of duur) liggen.
woensdag 20 juli 2011
Jeffrey
ik heb een vraagje, hebben wij jongeren ook recht op een extra week vrij in de bouwvak zeg maar een jongeren vakantie.
vrijdag 8 juli 2011
Charita FNV Jong
Hoi Inge, Excuses voor de wat late reactie. Ik hoop dat je vraag nog steeds relevant is. Een all-in-loon kan per werkgever verschillend zijn. Zo zijn er werkgevers die onder het all-in-loon uitbetaling van ziekte- en/of vakantiegeld scharen. Maar er zijn ook werkgevers die alvast de vakantiedagen uitbetalen, zoals bij jou het geval is. De rechter heeft geoordeeld dat het is toegestaan bij werknemers die slechts enkele uren per loonperiode werken, de opgebouwde vakantiedagen uit te betalen middels een opslag op hun salaris. Daar staat echter wel tegenover dat de werknemer het recht blijft behouden deze vakantiedagen ook op te nemen. Daar moet jij dus alert op zijn, Inge. Als je vakantiedagen wil opnemen moet deze mogelijkheid er ook zijn. Verder vroeg jij je af of je werkgever jou mag verbieden pauze op te nemen. Het recht op pauze is wettelijk geregeld. Ben je 16 of 17 dan heb je na 4,5 uur werken recht op tenminste 30 minuten pauze. Als je 18 jaar bent of ouder geldt dit na 5,5 uur werken. Even naar het toilet gaan of wat drinken kan je werkgever je niet verbieden.
maandag 27 juni 2011
Inge
Ik heb vandaag mijn contract ondertekend, en toen ik alles goed doorlas schrok ik wel even. Ik ga € 9.50 bruto verdienen. Dit is incl vakantietoeslag. Oké kan ik mee leven, maar het is OOK incl vakantiedagen!!!!!! Hoe kan dat nou?? Iedereen heeft toch RECHT op vakantiedagen? Ik heb een contract van 12 uur, dan zou ik toch over het gehele jaar 48 uur vakantie moeten opbouwen? En als ik een halve dag werk (van 1 tot 5) dan heb ik toch ook recht op pauze? Ik werk achter de pc. Mijn leidinggevende heeft gezegd dat als je alleen s'ochtends of alleen s'middags werkt je dan niet mag gaan roken. Dat hebben ze onderling zo besloten. Zij zien een wandeling naar de wc of naar de keuken ook als pauze!!!!!!!!!!! Die zijn echt niet wijs of wel???? Heel snel een andere baan zoeken of niet???
dinsdag 7 juni 2011
Gwen
Ik heb een vraagje. Ik werk in de horeca en moet van mijn baas op koninginnedag werken. Mag hij mij verplichten? En wat als ik niet kom? Mag hij me dan gewoon ontslaan?
maandag 18 april 2011
Charita FNV Jong
Het grote verschil is dat je als op een BOL-opleiding zit, je naast je opleiding gedurende een aantal weken/maanden stage loopt en een stageovereenkomst hebt met het stagebedrijf. Bij BBL-opleiding heb je een arbeidsovereenkomst met je leerwerkbedrijf. Je bent in dienst van het bedrijf. De kans is groot dat er ook een cao van toepassing is, hier staat ondermeer in geregeld op hoeveel vakantiedagen je recht hebt. Als je verlof wilt opnemen zal je dit in eerste instantie moeten bespreken met je leidinggevende. Als jullie afspraken hebben gemaakt zul je deze vervolgens ook moeten doorgeven aan je school.
woensdag 16 februari 2011
stella
wat zijn de verschillen tussen BOL en BBL als het gaat om rechten op vakantie/verlof? Moet ik bij BBL verlof bespreken met mijn baas of met school. Wie heeft het voor het zeggen. Ik ben nog kwalificatieplichtig/ leerplichtig, dus nog geen 18.
woensdag 9 februari 2011

