FNV Jong

Minimumloon

Als je werkt mag je nooit minder geld krijgen dan het wettelijk minimumloon, plus vakantiegeld van 8 procent van je (bruto) jaarsalaris. Minder mag je baas niet betalen, anders is hij strafbaar. Meer mag natuurlijk wel. Hoeveel geld jij minimaal hoort te verdienen hangt af van je leeftijd en het aantal uur dat je werkt.

Op deze pagina kun je de minimum(jeugd)lonen vinden. Per half jaar  – op 1 januari en 1 juli –  worden deze iets opgehoogd. Dus houd deze pagina in de gaten! 

 

Wettelijk bruto minimumjeugdloon vanaf 1 januari 2012

Leeftijd

 36 uur

 38 uur

 40 uur

 15  € 2,78  € 2,64  € 2,50
 16  € 3,20  € 3,03  € 2,88
 17  € 3,66  € 3,47  € 3,30
 18  € 4,22  € 4,00  € 3,80
 19  € 4,87  € 4,61  € 4,38
 20  € 5,70  € 5,40  € 5,13
 21  € 6,72  € 6,37  € 6,05
 22  € 7,88  € 7,47  € 7,09
 23+  € 9,27  € 8,79  € 8,35

 

Brutoloon per dag, per week en per maand

Leeftijd

 Per dag 

 Per week 

 Per maand 

 15  € 20,03  € 100,15   € 434,00
 16  € 23,04  € 115,20  € 499,10
 17  € 26,37  € 131,85  € 571,40
 18  € 30,38  € 151,90  € 658,20
 19  € 35,05  € 175,25  € 759,45
 20  € 41,06  € 205,30  € 889,65
 21  € 48,41  € 242,05  € 1048,80
 22  € 56,75  € 283,75  € 1229,60
 23+  € 66,77  € 333,85  € 1446,60


Check wat jij waard bent!

Doe de salarischeck  van Loonwijzer om te testen of het loon dat je nu krijgt aansluit bij je leeftijd, opleiding en werkervaring. Krijg je veel te weinig volgens de test? Ga dan het gesprek aan met je werkgever en vraag om loonsverhoging.

 

Gewoon Meer Loon!

FNV Jong vindt het minimumjeugdloon veel te laag. Jongeren werken net zo hard als andere werknemers. Hierbij hoort ook een eerlijke, hogere beloning. Ben jij het hiermee eens? Laat dan je stem achter op www.gewoonmeerloon.nl !



FNV Jong tip:

Voor jongeren van 13 en 14 jaar is er geen minimumloon afgesproken. Vraag je werkgever daarom minimaal om het loon van een 15-jarige.

Reacties

loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Tarik. Als je stage gaat lopen en je wilt een vergoeding dan zul je dit moeten bespreken met je stagebedrijf. Of je een stagevergoeding krijgt staat meestal los van je leeftijd. Een bedrijf is niet verplicht een stagevergoeding te geven, wel als dit in de cao staat waaronder het bedrijf valt. Je zult eens moeten nagaan of er in de horeca-cao iets staat over stagevergoedingen. Zo niet, dan zul je zelf met je werkgever een stagevergoeding uit moeten onderhandelen. Als er een afspraak is gemaakt, dan pas volgen de praktische zaken (wanneer uitbetaald, loonstrookje, rekeningnummer, etc.).

vrijdag 17 februari 2012
loonstrook

Tarik

Ik wil stage gaan lopen bij 'n horeca bedrijf, Maar meeste bedrijven vanaf 15 jarige vergoeden ze niet..? Kan je ook 'n optie bespreking voor loon? Zo ja..? Moet je dan je rekeningnummer doorgeven aan hun? Graag hoor ik 'n spoed antwoord, Groetjes, Tarik

dinsdag 14 februari 2012
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Dorien. Een 16-jarige hoort bij een fulltime werkweek minimaal € 499,10 te verdienen. Dit bedrag is wettelijk vastgeld. Jij verdient minder, maar je werkt ook niet fulltime. Om erachter te komen of je niet te weinig verdient zul bij je werkgever moet informeren uit hoeveel uur een fulltime werkweek bestaat. Vaak is dat 36, 38 of 40 uur. Soms vind je dit ook terug op je loonstrook. Stel dat het 38 uur is. Dan zul je de volgende berekening moeten maken € 499,10/38x32=€420,30. In dit geval verdien je onder het wettelijk minimumloon. Als dat daadwerkelijk zo blijkt te zijn dan zul je dit ter sprake moeten brengen bij je werkgever, want hij moet zich aan de bedragen in de wet houden. Check ook voor de zekerheid of er een cao van toepassing is op het bedrijf waar je werkt. Als dat zo is, dan staan daar ook loonschalen in (die liggen boven het minimumloon). Je werkgever is ook verplicht zich hieraan te houden.

donderdag 9 februari 2012
loonstrook

Dorien

ik werk sinds kort als verkoopster in een meubelzaak, ik ben 16 jaar, en werk 30 / 32 uur per week.. ik verdien nu €404,07 per maand.. klopt dat?

maandag 6 februari 2012
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Janine. Ik neem aan dat je bij Boni een bijbaantje hebt. Als dat zo is dan kun je ervan uitgaan dat bruto netto is. Je moet dan wel de loonheffingskorting door Boni over je loon laten toepassen.

donderdag 26 januari 2012
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Yana. Als het goed is moet dit in de cao waar je onder valt geregeld zijn. Je zult dus eerst moeten uitzoeken welke cao op jou van toepassing is (kun je navragen bij je werkgever). Als er geen cao van toepassing is, dan kun je over een toeslag misschien iets terugvinden in je contract.

donderdag 26 januari 2012
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Kimberley. Op basis van het wettelijk minimumjeugdloon is jouw werkgever niet verplicht om jou vanaf je 20e ook meer dan € 40,- te betalen. Het zou wel zo kunnen zijn dat een bepaling in de cao of in jouw contract dit je werkgever verplicht. Ga dus even in je cao of contract na wat daarin geregeld staat omtrent het loon. Mocht daarin niets geregeld zijn, dan kun je altijd proberen om een salarisverhoging bij je werkgever uit te onderhandelen (wel met een goede motivatie natuurlijk).

donderdag 26 januari 2012
loonstrook

Janine

Hallo, ik heb ff een vraagje. Ik werk sinds kort bij de Boni. en ik verdien daar 3,17 per uur bruto. Hoe kan ik weten wat mijn netto is? xx

donderdag 19 januari 2012
loonstrook

Yana

hallo i heb een vraagje ik ben 18jaar en vroeg mij af vanaf welke tijd krijg je meer betaald?? na 21.00uur ???

donderdag 19 januari 2012
loonstrook

Kimberley

Toen ik 19 jaar was, heb ik een contract gekregen voor €800 per maand. Dit is ongeveer €40 meer dan het minimumloon. Is mijn baas verplicht om mij na mijn 20ste verjaardag €40 meer dan het minimumloon te betalen?

woensdag 18 januari 2012
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Kimberley. Als je op 31 december 20 bent geworden dan heb je vanaf die dag recht op het wettelijk minimumjeugdloon van een 20-jarige. De dagen vanaf 1 t/m 30 december had je recht op het loon van een 19-jarige. Het kan natuurlijk zo zijn dat personeelzaken jou vanaf 1 december een hoger loon uitbetaald, omdat dit technisch gezien makkelijker is.

maandag 16 januari 2012
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Devin. Als 18-jarige heb je minimaal recht op een maandsalaris van € 653,00. Dit salaris is gebaseerd op een fulltime werkweek. Je zult zelf moeten nagaan uit hoeveel uur een fulltime werkweek bestaat bij het bedrijf waar je werkt en dan een rekensommetje moeten maken. Als dit bijvoorbeeld 38 uur is, dan hoor jij met je 32 uur tenminste € 550,- per maand te verdienen (653/38x32). Als er een cao van toepassing is, dan moet de werkgever zich houden aan de loonschalen in de cao. Deze liggen uiteraard hoger dan de wettelijk minimumlonen.

maandag 16 januari 2012
loonstrook

Kimberley

Ik ben 31 december 20 geworden. Ik krijg salaris per kalendermaand. Krijg ik over december het salaris van een 19- of 20-jarige?

woensdag 4 januari 2012
loonstrook

Devin

Ik werk in de bouw maar 32 uur vanwegen onstandigheiden maar me vraag was ik krijg nu 522.77 euro per maand kan dat kloppen? ik ben 18 jaar reageer alsjeblieft

woensdag 28 december 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Kimderley. Zoals je in de tabel hierboven kunt zien heb je tenminste recht op € 4,35 per uur. Misschien valt de H&M onder een cao (kun je informeren bij je toekomstige leidinggevende), daarin staan afspraken over wat je hoort te verdienen. Als er geen cao is, dan hoor je dus minimaal € 4,35 per uur te verdienen. Je kunt natuurlijk altijd onderhandelen voor meer.

donderdag 15 december 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Pam. Voor werkgevers is het inderdaad voordeliger om een werkweek van 40 uur te hanteren, maar dat is dan wel weer in het nadeel van de werknemers die bij dat bedrijf werken. In cao’s kunnen afspraken gemaakt worden over de fulltime werkweken die moet worden gehanteerd. Vakbonden proberen vaak kortere werkweken uit te onderhandelen met de werkgevers(organisaties), om werknemers erop vooruit te laten gaan.

donderdag 15 december 2011
loonstrook

Richard FNV Jong

Hoi Rick, Ik neem aan dat je 19 jaar bedoeld. Zoals je hierboven ziet in de tabel hoor je bij een 40 uur werkweek een bedrag van minimaal €4,35 per uur. Per week verdien je dan €174 bruto. Als je het bedrag per maand wilt weten moet je even al je uren optellen en dan dat aantal x €4,35. Greetz Richard

donderdag 15 december 2011
loonstrook

Piet

Ik ben nu 89 jaar en wat verdien zou ik verdienen als ik ramen wasser word. ik krijg dan een 40 uur per week.

zondag 11 december 2011
loonstrook

Pam

Bedankt voor de informatie! Dan had ik op basis daarvan, want als het voor een werkgever goedkoper is om werkweken van 40 uur te hanteren, wat is dan het voordeel van een werkweek van 36 uur te hanteren?

woensdag 7 december 2011
loonstrook

Kimberley

Als ik als 19-jarige bij de H&M wil gaan werken, wat zal ik dan verdienen?

maandag 5 december 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Pam. Leuk dat je een werkstuk schrijft over jongeren en hun bijbaan, daar valt een hoop over te vertellen. De tabel die hierboven staat geeft aan wat het uurloon is voor jongeren vanaf 15 t/m 22 jaar (en 23+). De hoogte van dit wettelijk vastgestelde minimum uurloon kan verschillen, omdat werkgevers verschillende fulltime werkweken hanteren. Deze fulltime werkweken zeggen niets over het aantal uur dat een jongere daadwerkelijk bij het bedrijf werkt. Bij sommige werkgevers bedraagt een fulltime werkweek 36 uur, daar is het uurloon iets hoger. Bij een bedrijf met een werkweek van 38 0f 40 uur ligt het wat lager, dat komt omdat er een vast bedrag geldt voor het wettelijk minimumjeugdloon per maand. Stel een 18-jarige werkt 12 uur per week voor een werkgever die een fulltime werkweek van 38 uur hanteert. Deze jongere krijgt dan een minimum uurloon van €3,97. Ik hoop dat dit iets duidelijker voor je is.

maandag 5 december 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Emma. Het is voor ons lastig om jouw vraag goed te beantwoorden, omdat wij niet beschikken over alle relevante informatie. Je geeft aan dat je nieuwe baas een 0-urencontract wil aanbieden. Een 0-urencontract geeft je weinig zekerheid over het aantal uren dat je per week moet werken. Als jij meer behoefte hebt aan zekerheid, dan kun je het beste een aantal uren met je werkgever afspraken. Mocht je dan een keer ziek worden, dan heb je tenminste recht op doorbetaling van het loon (voor de uren die je had moeten werken). Overigens is het zo dat je uurloon los staat van het aantal uur dat er in je contract staat. Als je echt specifieke vragen hebt over de cao, dan kun je het beste contact opnemen met FNV Horeca.

maandag 5 december 2011
loonstrook

Pam

Als onderwerp van mijn profielwerkstuk heb ik; jongeren en hun bijbaan. Nu probeerde ik wat te vinden over het minimumloon, en ik kan alleen informatie vinden over minimumloon voor fulltimers (36, 38 of 40 uur). Geldt dat minimumloon dan ook voor parttimers? Zo ja, welk minimumloon moet dan vanuit gegaan worden?

woensdag 30 november 2011
loonstrook

Emma

Hoi, ik ben 21 jaar (ïn januari 22), heb sinds kort weer een baantje in de horeca en heb al zo'n 3 jaar ervaring in de bediening, afwas, bar, keukenhulp enz. Mijn huidige baas wil nu graag een 0-uren contract voor me opstellen, voor al het werk wat ik in die jaren ervaring op heb gedaan. Op het moment werk ik nu max. 25 uur in de week en min. 15 uur. (gekeken over de laatste 2 maanden). Ik heb hier een aantal vragen over, want eerlijk gezegd kom ik er niet uit bij de CAO van de horeca. Bij een 0-urencontract zouden er toeslagen bij het het minimumloon komen (8% vakantietoeslag en 8% feestdagentoeslag (?)). De minimumlonen van 36-38 en 40-urige werkweek staan er netjes bij, maar ik heb geen idee of ik er beter aan doe (qua uurloon) om een contract te tekenen voor 15 of 12 uur, of 0 uur. Bovendien kom ik er sowieso niet uit welk minimunloon zou gelden voor een flexibel of bijvoorbeeld 15-urig contract. En ik kom er ook niet uit of ik door mijn ervaringsjaren hoger in zou worden geschaald. Hebben jullie misschien een idee?

dinsdag 29 november 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Stefan. Dat weet ik niet precies. Het enige wat ik je kan vertellen is dat je als 18-jarige wettelijk tenminste € 653,- per maand hoort te verdienen. Daar zit je boven. Ik raad je aan om je cao te raadplegen die op jouw sector van toepassing is (waarschijnlijk cao Metaal en Techniek). Je kunt dit eventueel navragen bij je werkgever. Hierin kun je alle salarissen terugvinden die gelden voor werknemers in de branche.

maandag 28 november 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Nadia. Nee, onder het minimumloon werken is nooit toegestaan! Dus ook niet in de proeftijd. Een werkgever is verplicht om te allen tijde tenminste het wettelijk minimum(jeugd)loon te betalen aan zijn werknemers. Als er daadwerkelijk te weinig betaald is dan kan de werknemer het misgelopen geld terugvorderen.

maandag 28 november 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hallo Guido. Zoals je in de tabel hierboven kunt zien hoor je wettelijk minimaal €3,77 - €4,19 (precieze bedrag is afhankelijk van het aantal uren dat een fulltime werkweek bedraagt in het bedrijf waar jij werkt) per uur te verdienen. Dit kan hoger liggen als er afspraken over het salaris van een medewerker in de metaalbewerking in de cao zijn gemaakt. Je kunt aan je werkgever vragen of er een cao op het bedrijf van toepassing is. Als dat zo is dan kun je aan de hand van jouw functieomschrijving in jouw contract het bijbehorende (uur)loon terugvinden. Veel succes!

maandag 28 november 2011
loonstrook

Charlotte

Hoi, ik ben vijftien jaar en werk bij de V&D. Ik heb een zaterdag baantje daar van 10.00 tot 18.00 maar meestal loopt dit wat uit. Mijn vraag is als ik zaterdag al heb gewerkt mag ik dan ook worden ingeroosterd voor de koopzondag die dag erna? En zo ja voor hoeveel uur zou dat dan mogen? De mensen die mij hebben aangenomen hebben wel tegen mij gezegd dat ik geen zaterdagbaantje kan nemen omdat dat daar niet meer kan, maar ik dacht omdat ik nog vijftien ben dat dat iets anders ligt. Ik hoor het graag van jullie!

zaterdag 26 november 2011
loonstrook

Iris

Ik ga binnenkort beginnen als 'snackbar medewerker'. Ik heb geen ervaring en ben 16 jaar. Hoeveel is dan mijn minimumloon per uur? Ik zou het fijn vinden dat te weten voor ik echt ga werken. Ik ga 3 of 4 uurtjes in de week werken. Bedankt!

donderdag 24 november 2011
loonstrook

stefan

hallo ik ben 18 jaar 2e monteur en werk 38 uur in de week wat is dan mijn minimumloon ik verdien nu 732 euro kan dat kloppen?

maandag 21 november 2011
loonstrook

Nadia

Is het voor de werkgever toegestaan in de proefperiode onder het minimum loon te betalen, zonder dit van tevoren aan te geven en zonder dat beide partijen hiervoor getekend hebben?

vrijdag 18 november 2011
loonstrook

Guido

Hallo FNV! - Ik ben 18 jaar - Ik heb een 0 uren contract - Ik werk in de metaalbewerking (fabriek) En ik vraag me af hoeveel ik minimaal netto hoor te verdienen per uur. M.v.g. Guido

donderdag 17 november 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Jordy. Als je 16 jaar bent hoor je wettelijk tenminste € 2,86 á €3,17 (afhankelijk van de fulltime werkweek die je werkgever hanteert) te verdienen. Jij zit daar met €3,60 per uur ruim boven. Als je 5,35 uur per week hebt gewerkt dan zou je met een simpel rekensommetje kunnen zeggen dat je over die week €19,26 moeten verdienen. Jij geeft aan dat je die week maar €13,01 hebt ontvangen. Ik vermoed dat het verschil is ontstaan door de loonheffingskorting die bij deze werkgever niet is toegepast, waardoor je een stukje belasting betaalt over je inkomen. Ik raad je aan nog even je loonstrook af te wachten, daar zou het op moeten staan. Misschien dat je in april 2012 de betaalde belasting over 2011 (gedeeltelijk) terug kunt vragen met een TJ-biljet.

donderdag 17 november 2011
loonstrook

Jordy

Sorry, ik had getypt dat ik 18 was maar dat klopt niet want ik ben 16.

zaterdag 12 november 2011
loonstrook

Jordy

Hallo, Ik ben en 18 en werk bij de Agrimarkt in Goes, een grote supermarkt, dit gaat via een uitzend bureau. Er is afgesproken dat ik een bruto uurloon van 3,60 zou krijgen. Ik hem afgelopen week voor de eerste keer mijn loon gekregen dit loon is voor die week ervoor. waarschijnlijk krijg ik volgende week mijn loonstrookje. Maar ik zit nu al met een vraag, via mijn online account kan ik bij uren registratie zien dat ik 5,35 uren heb gewerkt en op mijn bankrekening zie ik dat er voor die week € 13,01 heb ontvangen. Maar als ik 13,01 / 5,35 zou ik € 2,43 verdienen. Klopt dit? Omdat ik nog ergens anders werk wordt er geen loon heffingskorting toegepast maar hoort er dan zoveel af te gaan?

zaterdag 12 november 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Axl. Als jij € 3,61 bruto verdient per uur als 18-jarige, dan verdien jij te weinig. Het lijkt erop alsof jij het uurloon krijgt van een 17-jarige. Dit zul je ter sprake moeten brengen bij je werkgever. Ook het loon wat je misgelopen bent de afgelopen weken of maanden hoort je werkgever je met terugwerkende kracht uit te betalen. Dit kan ook de reden zijn waarom het bedrag minimumloon op je loonstrook niet klopt. Veel succes.

vrijdag 4 november 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Tom. Waarschijnlijk hanteert jouw werkgever een standaard werkweek van 38 uur, waardoor je precies dat verdient wat je hoort te verdienen( €3,01). Als je werkgever een 36-urige werkweek hanteert dan verdien je te weinig. Dit zul je dus moeten achterhalen om te weten of je genoeg verdient. Je werkgever kan daar meer over vertellen.

vrijdag 4 november 2011
loonstrook

axl

geachte FNV Jong Ik zit met mijn loon in de maag. ( zoals iedereen hier) Ik ben 18 jaar en werk gemiddeldt 6 uur per week ( Ik heb een 0 uren contract en werk alleen op de zaterdag avond tenzij ik wordt opgeroepen voor een andere dag) Ik ben afwasser of zoals het officieel heet : alg. medewerker afwas. per uur verdien ik dus 3.61 euro, is dit wel voldoende. verder viel mij iets op in mijn laatste loonstrook er stond: Minimumloon € 65,43 (18jr maar ik kreeg maar 64,34. Ik hoop op een reactie mvg, axl

dinsdag 1 november 2011
loonstrook

tom

ik werk ongveer 16 a 17 uur perweek ben 16 jarige en ik verdien bruto 3.01 peruur is dat te weining?

maandag 31 oktober 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Matthijs. Als 17-jarige hoor jij wettelijk tenminste € 3,27 per uur te verdienen (dit ligt hoger als je werkgever een fulltime werkweek hanteert van 36 of 38 uur).€ 3,03 is dus te weinig en daar zul je niet mee akkoord moeten gaan. Je zult hiervan melding moeten maken en je werkgever moeten vertellen dat jij tenminste het wettelijk vastgesteld minimumjeugdloon hoort te krijgen. Veel succes.

donderdag 27 oktober 2011
loonstrook

Richard FNV jong

Hi Liza, Kijk even goed of jouw uurloon van €2,50 bruto of netto is. Als dit jouw netto uurloon is? Dan krijg je waarschijnlijk goed uitbetaald. Is dat uurloon van €2.50 bruto? Dan krijg je inderdaad te weinig uitbetaald. Kijk ook goed naar hoeveel uur je per week werkt, want als je 40 uur of meer per week werkt dan is dit uurloon bruto wel gewoon juist. Met vriendelijke groet, Richard - FNV Jong

donderdag 27 oktober 2011
loonstrook

Richard FNV Jong

Hi Martijn, dat kunnen wij nooit helemaal precies voor je uitrekenen, maar daar ben jij wel zelf toe in staat. Zorg dat je al je uren van een hele maand opschrijft en dan doe je al die uren X jouw uurloon. Zo kan je altijd nakijken of je goed uitbetaald krijgt. Met vriendelijke groet, Richard - FNV Jong

donderdag 27 oktober 2011
loonstrook

matthijs

Aanvulling op onderstaand bericht, mijn leeftijd is 17 jaar.

zondag 23 oktober 2011
loonstrook

Matthijs

Ik ben scholier en werk een paar uurtjes per week als afwasser in de horeca , nu heb ik een arbeidsovereenkomst aangeboden gekregen waarin een brutoloon staat van €3.03 per uur, dit lijkt mij te weing klopt dat? Mvg, Matthijs

zondag 23 oktober 2011
loonstrook

Liza

Ik verdien 2,50 per uur als aanvulhulp nij de hema. ik ben 15 en volgensmij is dat te weinig. heb ik gelijk of kijk ik verkeerd?

zaterdag 22 oktober 2011
loonstrook

Martijn

Ik ben 17 jaar oud werk 32 uur per week en verdien 500 euro per maand, klopt dat een beetje????

donderdag 20 oktober 2011
loonstrook

Charita FNV Jonh

Hoi Pascal. Zo te zien ontvang je niet minder dan het wettelijke uurloon voor iemand van 20 jaar, tenzij jouw werkgever een fulltime werkweek hanteert van 36 uur. Om erachter te komen of je voldoende verdient kun je het beste de cao raadplegen die op jouw bedrijf van toepassing is. Vaak staan hierin ook loonafspraken voor bbl-leerlingen. Aan deze afspraken dient jouw stagebedrijf zich te houden.

woensdag 19 oktober 2011
loonstrook

Pascal

hallo. Ik ben 20 jaar en verdien €5,63 per uur. Ik heb een contract van 13 tot 32 uur voor mijn stage plek een bbl opleiding. Is dit toegestaan of hoor ik meer te krijgen?

vrijdag 14 oktober 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Tim. Het is altijd goed om voordat je start met werkzaamheden bij een bedrijf/organisatie goede afspraken te maken over het loon, de werktijden, etc. en dit vast te leggen in een arbeidsovereenkomst om te voorkomen dat er later onduidelijkheden ontstaan. Het is natuurlijk raar dat jij een stageovereenkomst hebt gekregen voor een periode dat je aan het werk bent als werknemer voor het bedrijf. Een werknemer heeft hele andere (en betere) rechten dan een stagiair. Denk bijvoorbeeld aan een salaris ipv een vergoeding en aan rechten die een werknemer kan ontlenen uit de cao en een stagiaire niet. Het is mij niet duidelijk of jij € 358,45 per week verdient of per maand. Als dit per week is, dan zit het qua hoogte wel goed denk ik. Voor een maand lang 40 uur per week werken is de ‘vergoeding’ belabberd laag. Je zult er dan werk van moeten maken. Ik denk dat het wijsheid is om te beginnen bij het type contract waarop je werkzaam bent.

woensdag 12 oktober 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Dag Arlette. Zoals je in de tabel hierboven kunt zien hoor je als 19 jarige tenminste rond de € 4,60 per uur te verdienen. Daar zit je dus boven. Wellicht is er ook nog een cao op jou van toepassing. Dit zou je bij je werkgever kunnen nagaan. In de cao staan vaak betere loonafspraken. Daar dient je werkgever zich aan te houden. Het zou kunnen zijn dat het uurloon in de cao (voor een 19-jarige) boven de € 6,00 ligt. Als dat zo is, dan zul je aan de bel moeten trekken.

woensdag 12 oktober 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Dag Yasmine. Als je 16 bent hoor je wettelijk tenminste € 2,86 per uur te verdienen. Jij zit daarboven, dus wettelijk gezien is je werkgever goed bezig. Je zou ook nog in de cao kunnen checken wat jij zou moeten verdienen per uur. Vaak liggen deze lonen net iets hoger dan het wettelijk minimumloon. Als blijkt dat de werkgever zich ook hieraan houdt, dan kun je een gesprek met je leidinggevende aanvragen waarin je de hoogte van jouw uurloon aankaart. Wellicht is er nog wat onderhandelingsruimte. Als jij een contract hebt van 10 uur per week, dan heb jij de verplichting om ook deze uren te maken. Alle uren die je werkgever vraagt om meer te werken daar hoef je niet op in te gaan. Dus als jij met die 4 uur op zondag 14 uur per week werkt, dan zou je kunnen overwegen om helemaal niet meer op een zondag te werken. Het is moeilijk om van je werkgever te eisen om jouw minimaal 5 uur voor de zondag op te roepen. Er is ook geen recht waarnaar je kunt verwijzen. Natuurlijk kun je dit wel ter sprake brengen.

woensdag 12 oktober 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Daphne. Als folderbezorger ben je niet in dienst van het bedrijf, maar werk je op basis van overeenkomst van opdracht. Dat is ook de reden waarom je per folder uitbetaald wordt en niet per uur. Bovenstaande tabel met de minimumjeugdlonen gaat dan niet op. Ik snap je vraag niet helemaal, maar ik hoop dat ik met mijn antwoord het iets helderder voor je hebt kunnen maken.

woensdag 12 oktober 2011
loonstrook

Richard FNV Jong

Hey Laila, Ik vind je vraag een beetje raar, maar ik neem aan dat je wilt weten of het normaal is wat je nu verdient? Je krijgt op dit moment sowieso boven het minimum jeugdloon uitbetaald, kijk maar hierboven bij de minimum jeugdlonen voor 16 jaar. Ik neem aan dat jij minder dan 36 uur per week werkt (klopt dat?) en dus een minimum jeugdloon hebt van €3,17, daar zit jij op dit moment boven, dus je hoeft je geen zorgen te maken. Met vriendelijke groet, Richard - FNV Jong

woensdag 12 oktober 2011
loonstrook

Tim

Momenteel ben ik een soort vakantiewerk aan het doen bij het bedrijf waar ik in Januari begin af te studeren. Nou hebben ze mij voor de periode waarin ik vakantiewerk doe een stageovereenkomst aangeboden, hierbij verdien ik 358,45 euro voor een 40 uurige werkweek zonder reiskosten vergoeding etc. mag het om dit te betalen voor 'vakantiewerk' . Ik ben 21 jaar, en zelf vind ik de vergoeding erg weinig.

dinsdag 11 oktober 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Dag Myrthe. Dat kun je in de tabel hierboven zien. Als 17-jarige hoor je tenminste € 3,27 per uur te verdienen. Dit ligt hoger als je werkgever een standaard fulltime werkweek hanteert van 38 of 36 uur.

dinsdag 11 oktober 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Amy. Als je al twee jaar lang € 2,60 per uur verdient en je bent nu 18 jaar, dan is de kans aanwezig dat je al jaren te weinig verdient. Als dat zo is dan bestaat er een mogelijkheid om het te weinig ontvangen loon terug te vorderen. Het is wel even belangrijk om te checken wat je al die tijd bruto per uur verdiende, hier kan namelijk nog een verschil tussen zitten. Als blijkt dat je bruto bijvoorbeeld € 3,50 verdiende dan heeft je werkgever niet onder het wettelijk minimumloon betaald en dan heb je verder ook geen rechten qua terugvordering. Zoek dus eerst goed uit wat je bruto uurloon is. Wellicht dat je dit ook kunt vragen aan je baas waar je een gesprek mee hebt, vraag hem dan ook waar dit terug te vinden is. Mocht er een cao van toepassing zijn op jouw werk, dan raad ik je aan deze ook te raadplegen. Hierin staan aparte afspraken over de hoogte van het loon (ligt doorgaans hoger dan het wettelijk minimumloon).

dinsdag 11 oktober 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Dag Ella. Om dit te checken kun je het beste de cao die op jouw sector van toepassing is (ik vermoed Horeca cao) raadplegen. Deze kun je opvragen bij je werkgever, wellicht dat je hem ook op internet kunt vinden. In de cao staat waarschijnlijk aangegeven wat het uurloon moet zijn van een leerling die een BBL-opleiding tot Horecaondernemer volgt. Veel succes.

dinsdag 11 oktober 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Bjorn. Als 20-jarige behoor je tenminste € 5,09 per uur te verdienen. Je werkgever is wettelijk verplicht om je tenminste dit te bieden (als hij een standaard fulltime werkweek van 38 of 36 uur hanteert hoort het zelfs nog meer te zijn). Je zult hem hierop moeten wijzen, anders is het aan jou de keuze om daar te blijven werken of niet. Als het een wit baantje is zou je er ook nog melding van kunnen maken bij de arbeidsinspectie.

dinsdag 11 oktober 2011
loonstrook

Laila

ik werk in de wokparadijs en ben 16 jaar,i krijg maar 3,5 per uur, we werken hard en dat is wat we krijgen ik sta achter de bar en doe serven?

zaterdag 8 oktober 2011
loonstrook

arlette

ik werk in een fabriek met gemiche produckten mijn contrackt is 4 tot 24 uur per week (mag meer uur werken heb aantal uren per kwartaal gedeeld door 13 weken kom ik op deze uren uit ) ik krijg nu 6 euro per uur word ik nou onder betaald of niet ? ik ben zelf 19 jaar. en heb een vast contrackt

zaterdag 8 oktober 2011
loonstrook

Yasmine

Hoi, ik ben 16 jaar en ik werk bij een supermarkt op t station (AH to go). ik doe daar 2 dingen: vullen en kassa. ik krijg 3,54 per uur en ik vind dit zelf veel te weining. ik heb een 10 uren contract (p/w). ik vroeg me dus af welk uurloon bij mij van toepassing is (minimaal)? en ik had eigenlijk nog een probleem. ik werk elke zondag om 7 uur 's ochtends. voorheen werkte ik altijf tot 14.00 maar nu wordt ik voorlopig alleen tot 11.00uur ingepland. ik offer mijn rust op zondag liever niet op voor maar 4 uurtjes werk (ondanks de 200% uitbetaling). kan ik weigeren die dagen te werken omdat het op een zondag is? en kan ik eisen stellen om minimaal een dienst van 5 uur te draaien op de zondag? mijn werkgever heeft het denk ik express gedaan om mij 4 uur ipv 5 uur te laten werken omdat ik bij 5 uurtjes recht heb op een half uur pauze en bij 4 uurtjes op 10 minuten... hope to hear something soon!

vrijdag 7 oktober 2011
loonstrook

Daphne

Ik ben 13 jaar en loop folders, wordt normaal per folder betaald, dit kan dus 4,00 per uur zijn, heb nl. een wijk van 1 uur lopen maar ook 1,72 of nog minder. Zijn ze niet verplicht dus minstens 2,76 te betalen want mijn wijk is gewoon een uur lopen.

vrijdag 7 oktober 2011
loonstrook

myrthe

ik ben trouwens 17 jaar oud ;)

woensdag 5 oktober 2011
loonstrook

myrthe

ik werk elke zaterdag 9 à 10 uur (en in de vakantie een aantal dagen). hoeveel is dan mijn minimumuurloon?

woensdag 5 oktober 2011
loonstrook

Amy

ik ben 18 jaar en ik werk 2 jaar in een zwembad als toezichthouder. Ik verdien 2,60 netto per uur ,zelfde als 2 jr geleden, en wordt uitbetaald door Start People. Vind ik veel te weinig en heb vd week een gesprek met de baas. Kan ik ook met terugwerkende kracht salaris vorderen?

maandag 3 oktober 2011
loonstrook

Ella

Ik ben 20 jaar, ik volg een BBL opleiding Horecaondernemer en ik heb een 32 urig contract. Ik verdien 5.45 per, klopt het ?

maandag 3 oktober 2011
loonstrook

bjorn

ik werk 4 uurtjes per week in een hal (laminaat sorteren ) ik ben nu 20 jaar geworden maar mijn baas wil mij niet meer geven dan 5 euro omdat ik al boven de max zit volgens hem, klopt dit ?

zaterdag 1 oktober 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Annabelle. Als 17-jarige krijg je iets meer dan het wettelijk minimum uurloon uitbetaald, dus dat zit in ieder geval goed. Dat jij een half uur voor het werk aanwezig moet zijn en een kwartier na sluitingstijd, zit niet goed. Je werkgever behoort je te betalen voor iedere minuut dat jij je als werknemer inzet. Dat betekent dat dat half uurtje en kwartiertje gewoon uitbetaald moet worden. Nu zit jij in je vrije tijd werkzaamheden voor je baas te verrichten en zo hoort dat niet. Jij bepaalt zelf wat je in je eigen tijd doet. We horen deze klacht wel vaker van jongeren. Vooral ook van jongeren die in supermarkten werken. Het is moeilijk om er iets tegen te doen, omdat er voor één werknemer tien anderen zijn. Verder is je werkgever niet verplicht je reiskosten te vergoeden, tenzij dit is afgesproken in je arbeidsovereenkomst of cao. Dat zeer correct gekleed zijn, kan je werkgever van je verlangen. Het moet wel redelijk zijn wat je werkgever van je vraagt.

donderdag 29 september 2011
loonstrook

Richard FNV Jong

Hey Maaike, Als jij 40 uur of meer per week werkt dan mogen ze je dat betalen. Werk je minder uren? Kijk dan hierboven wat je dan zou moeten verdienen. Met vriendelijke groet, Richard FNV Jong

woensdag 28 september 2011
loonstrook

Annabelle

Ik ben 17 jaar en werk op zaterdag 10.00 tot 17.00 en verdien 3.80 per uur maar ik moet 1/2 uur eerder aanwezig zijn en ook 1/4 uur naar sluitingstijd (ivm met in en uitruimen vitrines) deze tijden worden niet vergoed, is dit wel juist. Ook krijg ik geen reiskosten en moet zeer correct gekleed zijn.

dinsdag 27 september 2011
loonstrook

Tim

Als ik lees wat sommige verdienen snap ik niet dat je niet verder kijkt dan je huidige baantje. Ik ben zelf 15 en verdien 4,40 plus een fooi die meestal rond de 1,30 per uur bedraagt. De horeca is dus echt een aanrader!

zaterdag 24 september 2011
loonstrook

Maaike

Ik ben 18 jaar en ik verdien 3,93 euro per uur. is dat veel te weinig of niet?

woensdag 21 september 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Sonja. Als je 20 jaar bent mag je maximaal 12 uur per dag werken en 60 uur per week (maar niet structureel: per 16 weken gemiddeld 48 uur p/w). Je werkgever kan je verplichten om die 24 uur per week te werken, dat hebben jullie immers samen afgesproken. Als je werkgever wil dat je meer dan die 24 uur gaat werken, dan zul je daarmee in moeten stemmen. Je werkgever mag je dus niet verplichten. Je hebt dan het recht om nee te zeggen. Je werkgever zal dan moeten zoeken naar een andere oplossing.

woensdag 21 september 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi An. Een werknemer van 23 jaar behoort inderdaad minimaal € 8,28 per uur te verdienen. Maar let op, als jouw werkgever een fulltime werkweek hanteert van 36 of 38 uur, dan ligt dit uurloon iets hoger zoals je kunt zien in de tabel. In dat geval zou je te weinig verdienen. Je zult eerst dit even moeten nagaan. Jij ontvangt een all-in loon, dat maakt het soms lastig om te achterhalen of je wel boven het minimumuurloon zit. Krijg je een loonstrook van je werkgever? Je werkgever is verplicht deze te verstrekken (tenzij je loon t.o.v. de vorige maand niet is gewijzigd). Als het goed is moet hierop staan aangegeven wat je uurloon (excl. vakantiegeld en vakantie urenopbouw is). Als dat niet het geval is, zul je dit moeten vragen aan je werkgever (financiële afdeling). Pas wanneer hierover duidelijkheid bestaat weet jij of je voldoende verdient.

woensdag 21 september 2011
loonstrook

Richard FNV Jong

Hallo Wieske, Een werkgever moet zich altijd aan het minimumjeugdloon houden, dit is waarschijnlijk wat jouw werkgever doet. De werkgevers van je vrienden geven waarschijnlijk gewoon meer dan het minimum jeugdloon. Werkgevers hebben gewoon het recht om meer dan het minimumjeugdloon te geven aan hun werknemers. Minder dan het minimumjeugdloon mag dus niet, maar meer mag dus wel.

woensdag 21 september 2011
loonstrook

Richard FNV Jong

Hi Evie, Zoals je kan zien op de site: Bij werkweek van 40 uur: 20 jaar € 5,09 per uur

woensdag 21 september 2011
loonstrook

sonja

hoeveel uur mag je max. werken als je 20 bent en als je een 24 uur contract hebt kan je werkgever je dan verplichten om 40 uur te werken ook al heb je aangegeven dat je dit niet wilt?

dinsdag 20 september 2011
loonstrook

Evie

Hallo, ik heb een vraagje! als je 20 jaar bent en je werkt 40 per week op de bouw hoeveel is het minimum dan ongeveer?

maandag 19 september 2011
loonstrook

wieske

Vraagje : ik ben 18 jaar en verdien €4,04 per uur ! al mijn leeftijdsgenootjes verdienen minimaal 1 of 2 euro meer. Nu is mijn vraag of dit wel werkelijk het minimum jeugdloon is ?

vrijdag 16 september 2011
loonstrook

an

Beste FNV, Ik ben naast mijn studie werkzaam in bijbaantjes via studentenuitzendbureaus. Ik heb momenteel weer een gastvrouw opdracht bij een makelaar tijdens een open huizen dag. Het uurloon incl vakantiegeld en vakantie urenopbouw is voor deze opdracht €8,50. Ik ben 23 jaar oud en het laagste minimum excl vakantiegeld/uren is €8,28. Ik heb vaker dit salaris voor een opdracht gekregen. Maar ik vermoed dat die onder het minimum valt. Is dit vermoeden correct?

vrijdag 16 september 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hallo 'Dag hoeveel verdien ik dan'. Als 34-jarige heb je recht op tenminste het minimumuurloon, dat bedraagt rond de € 8,30. Het is mij niet bekend in welke sector je gaat werken en of er voor jouw functie ervaring of opleiding vereist is. Dit heeft namelijk invloed op de hoogte van je loon. Kijk eventueel ook op www.loonwijzer.nl

donderdag 15 september 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Gishlaine. Het is lastig voor ons om exact uit te rekenen waar je precies recht op hebt. Volgens de tabel hierboven hoor je minimaal ongeveer € 3,00 per uur te verdienen. Het salaris van € 95,- lijkt gebaseerd te zijn op een werkweek van 30 uur. Ik denk dat je er verstandig aan doet om je loonstrookje te raadplegen. Als het goed is staat hierop aangegeven hoeveel uren je gewerkt hebt de afgelopen 4 weken. Dit zou rond de 44 uur moeten zijn. Als dat niet zo is, dan loop je dus al een aantal maanden geld mis. Voor elk gewerkt uur hoor je immers betaald te worden. Als je lid bent van de vakbond kun je onze rechtsbijstand inschakelen voor hulp bij het terugvorderen van dit misgelopen geld. Je kunt eventueel ook bij het Juridisch Loket langs.

donderdag 15 september 2011
loonstrook

FNV Jong

Hoi Job. Als 15-jarige is een uurloon van € 2,66 voldoende. Dit is alleen niet het geval indien jouw werkgever een fulltime werkweek hanteert van 36 uur. Dan moet je uurloon tenminste € 2,76 zijn. Verder mag je als 15-jarige per dag maximaal 8 uur werken, maar wel met pauzes en niet voor 7.00 uur en na 19.00 uur.

donderdag 15 september 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Sanne. Je verdient in ieder geval niet minder dan het uurloon waar jij als 22-jarige minimaal recht op hoort te hebben, tenzij jouw werkgever een fulltime werkweek hanteert van 36 uur. Dan zou je minstens € 7,82 moeten verdienen. Om goed antwoord op jouw vraag te krijgen zul je de cao moeten raadplegen die van toepassing is. Hierin staat precies aangegeven wat je behoort te verdienen en wanneer jij in aanmerking komt voor verhogingen. Als het je te weinig duidelijkheid geeft dan zul je moeten informeren bij je werkgever. Het kan natuurlijk ook zijn dat er in het verleden een fout is gemaakt, waardoor je nu te weinig verdient. Dit zul je goed (eventueel samen met je leidinggevende) moeten uitzoeken. En als blijkt dat er niets aan de hand is en je wil graag meer verdienen, dan zul je dit in gesprek moeten aangeven naar je leidinggevende. Daar is niets mis mee. Veel succes!

donderdag 15 september 2011
loonstrook

Job

hoi, ik ben 15 en werk op zaterdagen ongeveer 7,5 uur (0 uren contract) en mijn uurloon is dan 2,66 mag dit of is dit 'wettelijk niet toegestaan'? Alvast bedankt, Job

dinsdag 13 september 2011
loonstrook

Richard FNV Jong

Hey Yoshi, Ik begrijp je verwarring, maar jouw werkgever heeft gewoon het recht om dit bedrag te hanteren, want het is niet in strijd met het minimumjeugdloon. Een tip zou kunnen zijn om bij je sollicitatie te gaan onderhandelen over je loon en dan geef je aan wat bijvoorbeeld je eerdere loon was bij een werkgever, breng dit wel netjes uiteraard. Succes!

maandag 12 september 2011
loonstrook

Sanne

Hallo, Ik denk dat ik te weinig verdien. Ik ben 22 jaar en werk in een winkel als verkoopmedewerkster op zaterdag. Dit doe ik al 4 jaar, maar ik verdien 7,53 euro bruto. Daarnaast verdienen andere collega's meer, die minder werkervaring hebben en jonger zijn. Mag dit?

zondag 11 september 2011
loonstrook

Yoshi

Ik ben 16 jaar en ik werk gemiddeld 11 uur per week als ober van dranken en gerechten in een Sushi en Grill restaurant. Mijn uurloon is €2.84, maar bij mijn baan bij c1000 verdiende ik als 16-jarige €3,54. Hoe kan dit? Ben ik dan bij c1000 meer dan het minimum betaald, of word ik dan door mijn huidige baas te weinig betaald.

vrijdag 9 september 2011
loonstrook

Seffie

Ik schrik van het wettelijk miniumloon. Het is echt laag. Ik weet wel als je bij Albert heyn gaat werken dat je wel 0,60 eurocent boven het miniumloon krijgt. Ook met alles wat je er bij krijgt. Ik vind het daar alleen het mindere ervan dat je echt op tijd moet werken en als je niet op tijd klaar bent dat je een half uur ofzo niet uitbetaald krijgt. groetjes

woensdag 7 september 2011
loonstrook

ghislaine

ho ik ben ghislaine 16 jaar oud en ik heb een baantje. ik werk op donderdagavond van 18.00 uur tot 21.00 uur en zaterdag van 09.00 uur tot 18.00 uur. hoeveel zou ik dan moeten verdienen ? in het contract staat dat ik voor 30 uur ben aan genomen maar als ik mijn uren optel ( pauzes eraf geteld ) kom ik op 44 uur ?????????????? snap er helemaal niks van. ik krijg 95 euro over de periode van 4 weken uit betaald, klopt dat wel ?

vrijdag 2 september 2011
loonstrook

dag hoe veel verdien ik dan

ik ben 34 en ga 20 uur werken en elke zaterdag hoe veel verdien ik dan

vrijdag 26 augustus 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Patrick. Waarschijnlijk hanteert jouw werkgever een fulltime werkweek van 40 uur (zie tabel hierboven). Dat betekent dat je minimaal recht hebt op € 2,86 per uur. Je kunt voor de zekerheid bij jouw werkgever informeren naar het aantal uur dat een fulltime werkweek beslaat. Voor meer info, zie ook mijn antwoorden bij Frans en Jelle. Succes!

donderdag 25 augustus 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Frans. In mijn antwoord bij de vraag van Jelle ga ik hier ook op in. Het is een beetje warrig. Als jij je precieze minimum uurloon wil weten waar je wettelijk recht op hebt, dan zul je bij je werkgever moeten vragen wat voor (fulltime) werkweek hij hanteert voor zijn personeel. Dit kan 36, 38 of 40 uur per week zijn. Aan de hand van deze gegevens en de tabel hierboven kun jij nagaan wat jouw wettelijk minimum uurloon is. Succes!

donderdag 25 augustus 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Jelle. Als het uitzendbureau waar je werkt een werkweek hanteert van 38 uur, dan zegt dat iets over het uurloon dat je minimaal uitbetaald hoort te krijgen. Dat is inderdaad € 3,97 per uur voor een 18-jarige. Maar die 38 uur zegt ook iets over het hebben van een fulltime of parttime baan. Uitzendkrachten die 36 uur per week werken zijn parttime in dienst. Uitzendkrachten die 38 uur werken zijn fulltime in dienst. Jij staat geboekt als 36,25 uur, dat geeft dus aan dat je parttime in dienst bent. Je werkgever hoeft jou dan niet het minimum uurloon te geven dat hoort bij een 36-urige werkweek. Het uitzendbureau houdt zich dus netjes aan de regels. Wat die 25% toeslag betreft, ook daarbij mag je werkgever uitgaan van het uurloon dat hoort bij een 38-urige werkweek. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

donderdag 25 augustus 2011
loonstrook

partrick

wil er iemand alstublieft zo SNEL mogelijk antwoordt geven op mijn eerdere vraag!!

woensdag 17 augustus 2011
loonstrook

Vivian

Ik ga binnenkort werken, ik ga maar 28uur werken omdat ik maar 4 dagen ga werken en omdat ik ook nog naar school moet. Hoeveel ga ik dan verdienen per maand?

maandag 15 augustus 2011
loonstrook

Jelle

Goedemiddag, Ik heb momenteel een vakantiebaan bij een bedrijf in Kampen. Dit is tevens via een uitzendbureau. officieel werken wij 35 uur in de week (5x 7 uur ) maar op onze loonstrook staat 36,25 uur, omdat de kleine pauzes ook door betaald worden. Wij krijgen uitbetaald aan de hand van een 38 urige werkweek ( 18 jaar: 3,97 euro ) Is het terecht dat een uitzendbureau dit hanteert, of moeten zij zich aan de 36 uur houden. Tevens ontvangen wij bovenop ons bruto salaris een vakantiegeld van 8% en verlofuren van 3,02 uur per week. Tijdens een avonddienst ontvangen wij een toeslag van 25% na 18.00 uur. Moet het uitzendbureau zich dan ook aan de 36 urige werkweek houden of ook aan de 38 urige werkweek. alvast bedankt

zaterdag 6 augustus 2011
loonstrook

Frans

Ik snap de tabel hierboven niet, als je 36 uur werkt heb je dan recht op een hoger uurloon, als dat je 38 of 40 uur werkt, zo lees ik tenminste de tabel ? Graag een nadere toelichting aub. Ik zou graag het minimum jeugdloon weten van iemand van 17 jaar bijna 18 (dus ook graag van 18) die een oproep contract heeft met een basis van 3 uur maar altijd meer werkt als pizzabezorger/keukenhulp.

vrijdag 5 augustus 2011
loonstrook

patrick

hallo ik ben 16 jaar en ik doe aan vakantiewerk. en ik werk 35 uur of 36,25 uur per week en ik krijg 3 euro per uur dat is toch onder het bruto minimumloon??

donderdag 4 augustus 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Laura. Het minimumjeugdloon voor een 19- jarige is € 4,35 per uur. Dit uurloon geldt bij werkgevers die een werkweek van 40 uur hanteren. Als jouw dochter werkzaam is bij een werkgever die een werkweek van 36 uur hanteert, dan hoort zij minimaal € 4,83 per uur te verdienen. In dat geval zou ze onder het wettelijk minimumjeugdloon betaald worden en dat mag niet. Mocht de werkweek van de werkgever onbekend zijn, dan kun je hiernaar informeren bij het bedrijf. Succes ermee! Met vriendelijke groet, Charita

donderdag 4 augustus 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Sarah. Dit is voor ons lastig om te beoordelen, omdat het ons niet bekend is hoe oud je bent. Je hoort tenminste het uurloon te verdienen dat hoort bij jouw leeftijd (zie schema bovenin). Dat kun je dus zelf opzoeken. Als het goed is heeft PostNL een cao. Daarin staat vermeld wat een sorteerder hoort te verdienen. Zoek die ook eens op of vraag PostNL ernaar. Succes! Met vriendelijke groet, Charita

donderdag 4 augustus 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Walt. Je verdient meer dan het wettelijk minimumuurloon voor een 19-jarige (dat is € 4,35). Er is niet wettelijk geregeld dat je meer (een vorm van toeslag) hoort te verdienen wanneer je tot laat op de avond werkt. Als er een cao van toepassing is, dan raad ik je aan deze te raadplegen. Vanuit de cao kun je recht hebben op een toeslag wanneer je na een bepaalde tijd nog werkt of wanneer je over moet werken. Succes ermee. Met vriendelijke groet, Charita

donderdag 4 augustus 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Julia. Je hoort tenminste het minimumuurloon van een 17-jarige te verdienen. Zoals je in het schema bovenin kunt zien is het uurloon wat bij een 17-jarige hoort momenteel € 3,27 (als je werkgever een werkweek hanteert van 40 uur). Vraag voor de zekerheid ook nog of er een cao van toepassing is, als dat zo is dan staat in de cao vermeldt wat je als afwasser hoort te verdienen. Succes ermee! Met vriendelijke groet, Charita

donderdag 4 augustus 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Jesper. Zolang je 20 bent, krijg jij als 20-jarige uitbetaalt. Vanaf de dag dat je 21 bent, hoort je werkgever jou het uurloon van een 21-jarige te geven. Er wordt dus niet gekeken naar of je 21 wordt vóór het aflopen van je contract. Succes verder! Met vriendelijke groet, Charita

donderdag 4 augustus 2011
loonstrook

Jesper

Zou ik a.u.b. een antwoord op mijn vraag kunnen krijgen? Bedankt! Groeten, Jesper

maandag 1 augustus 2011
loonstrook

Sarah

Hallo, ik heb onlangs via een telefonisch gesprek te horen gekregen dat ik €3.43 bruto verdien per uur bij PostNL als sorteerder. Is dit te weinig of is het wel waard?

maandag 1 augustus 2011
loonstrook

laura

Mijn dochter werkt in een kledingwinkel en werkt daar 32 uur. Haar uurloon is 4,58. Zij is nu 19 jaar.(in september 20) Haar loon is lager dan het minimum jeugdloon, mag dat zomaar?

vrijdag 29 juli 2011
loonstrook

Julia

Ik werk als afwasser in een restaurant. Ik ben 17 jaar. Ik werk 4 tot 8 uur in de week. Wat moet ik dan verdienen?

zaterdag 23 juli 2011
loonstrook

Walt

Beste FNV Ik ben 19 jaar en werk in de horeca. Ik heb een 0-urencontract en werk 3 tot 4 avonden in de week. Ik krijg €5,70 bruto per uur, inclusief vakantiegeld. Ik werk vaak tot laat op de avond of zelfs diep in de nacht. Krijg ik voldoende betaald?

vrijdag 22 juli 2011
loonstrook

Jesper

Hoi, ik ben 20 jaar en heb een contract voor 20 uur p/week (horeca). Mij is verteld dat het minimum uurloon voor 20-jarigen €5,58 bruto is, en dat krijg ik dan ook uitbetaald. Nu heb ik een vraag over het volgende; aangezien ik dit jaar nog (vóór het aflopen van mijn contract) 21 word, moet ik dan niet als 21-jarige worden betaald? Ik hoor graag of dit klopt! Groeten, Jesper

donderdag 21 juli 2011
loonstrook

Charita FNVJong

Hoi Dyna, Omdat je 21 jaar bent zul je tenminste het wettelijk minimumloon moeten verdienen, dat is € 1040,50 per maand. Het uurloon moet minimaal € 6,- zijn (als je werkgever een werkweek hanteert van 40 uur). Als er een cao van toepassing is dan raad ik je aan die te raadplegen. Hierin staan loonafspraken voor iedere functie in de branche. En als je een diploma hebt, dan kan dit ook een rol spelen in de hoogte van je loon. Probeer in ieder geval te onderhandelen met je werkgever over het uurloon. Veel werkgevers zijn bereid een hoger uurloon overeen te komen.

donderdag 21 juli 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Ton, Als ik het goed begrijp ga jij als 23plusser een uurloon van € 7,59 verdienen en ga je aan de slag voor 4,5 uur per week. Als dit uurloon het bruto bedrag betreft dan is dat inderdaad te laag. Dit uurloon ligt namelijk onder het minimumloon. Op z’n minst behoort een 23-jarige (of ouder) per uur een bruto bedrag van € 8,28 te verdienen (als de werkgever een werkweek hanteert van 40 uur, anders ligt het minimumuurloon hoger). Als die € 7,59 daadwerkelijk het bruto bedrag is, vraag de uitzender dan om de cao. Dan kun jijzelf nagaan of het uurloon klopt. Vaak kun je de cao ook op internet vinden. In cao’s worden altijd loonafspraken gemaakt die boven het minimumloon liggen. Dus de kans is groot aanwezig dat de uitzender een fout maakt of dat die € 7,59 het netto uurloon betreft. Mocht uit jouw onderzoek blijken dat er echt sprake is van onderbetaling dan zou je hiervan melding kunnen maken bij de arbeidsinspectie: http://www.arbeidsinspectie.nl/organisatie/taken/melden_en_aanvragen/meldingwetminimumloononderbetaling.aspx

donderdag 21 juli 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hallo Ellen, Dat is een hele vreemde regel. Heeft de werkgever met je zoon afspraken gemaakt rondom het aantal de uren dat gewerkt moeten worden? Dat zou dan ook overeengekomen moeten zijn in de arbeidsovereenkomst. Als dat het geval is dan is je zoon gehouden om die x aantal uur per week te werken, tenzij dit niet mogelijk is vanwege ziekte of een andere zwaarwegende reden. Als je zoon niet alle afgesproken uren werkt, dan heeft kan dat enkel consequenties voor de hoogte zijn loon hebben. De algemene regel luidt immers: geen arbeid, geen loon. Die € 15 aan administratiekosten verrekenen met het loon mag niet. Bedragen met het loon verrekenen is alleen in een aantal specifieke gevallen toegestaan (bijvoorbeeld boete, schadevergoeding, lening).

donderdag 21 juli 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Joy, Die € 2,47 is 1 cent te weinig. Je hoort op z’n minst € 2,48 te verdienen (als je werkgever een werkweek hanteert van 40 uur). Het kan ook zijn dat die € 2,47 die je per uur verdient gebaseerd is op het minimum uurloon van voor 1 juli 2011. Elk half jaar worden de minimumlonen namelijk iets opgehoogd. Zoals je al aangaf krijg je netto een stuk minder uitbetaald. Hetgeen je minder uitbetaald krijgt kun je in jouw geval in 2012 wel terugvragen van de Belastingdienst met een TJ-biljet. Vergeet dat niet, want het kan je honderden euro’s opleveren. Wil je toch dat je alles in één keer uitbetaald krijgt, zonder dat je het hoeft terug te vragen, vul dan het formulier scholieren- en studentenregeling in. Die kun je hier vinden: http://www.belastingdienst.nl/download/1151.html

woensdag 20 juli 2011
loonstrook

Dyna

Hallo. Ik ben 21 jaar en ga werken bij de receptie van een hotel voor 24 uur per week. Hoeveel moet mijn uurloon dan minimaal zijn?

zondag 17 juli 2011
loonstrook

Ton

Bij een uitzendbureau werk je op basis van uurloon. Ik heb een mail gekregen voor een uurloon van 7,59 voor 4,5 uur, terwijl ik 23+ ben. De uitzender zei dat dit het uurloon is dat volgens de CAO van de opdrachtgever geldt. Lijkt mij dat het vrij duidelijk is dat het uurloon veels te laag is. Mijn vermoeden is ook dat zij dit bij meer personen zo doen. Klopt het dat het uurloon te laag is en wat kan ik doen om deze uitzender te laten onderzoeken door de daartoe bevoegde instanties?

zaterdag 16 juli 2011
loonstrook

ellen

Hallo, Onze zoon heeft een vakantiebaantje gevonden bij een bloemen teler. Nu heeft hij een papier meegekregen waar wat informatie in staan over allelei regeltjes waar ze zich aan moeder houden. Nu staat daat ook in vermeld, dat als ze te weinig uren maken dat de teler dan 15€ inhoud voor administratie kosten. Volgens mij mag dit echt niet, kan iemand hier een juist antwoord opgeven???? Al vast bedankt.

zondag 10 juli 2011
loonstrook

Joy

Ik ben Joy en ben 15 jaar, ik heb mijn salaris gekregen en nu houd ik maar 1,75 netto over, dat is toch veel te weinig. Mijn bruto uurloon is € 2,47 dat is toch ook te weinig. Weet iemand of dit juist is.

dinsdag 5 juli 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Nicole, Het kan kloppen dat je € 2,74 euro bruto per uur gaat verdienen (let er wel op dat wanneer je 16 jaar wordt, je uurloon moet stijgen). Van je uurloon zal je werkgever nog een deel inhouden aan loonheffings (belasting). Echter deze belasting kun je in april 2012 weer terugvragen door aangifte te doen. Je kunt je werkgever ook vragen gebruik te maken van de studenten- en scholierenregeling. Je werkgever zal dan (bijna) niets inhouden van je salaris. Als je hiervoor kiest kun je niet nog geld terugkrijgen via de aangifte. Check ook http://www.belastingdienst.nl/particulier/teruggaafjongeren/teruggaafjongeren-02.html

maandag 4 juli 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Tom, Je kunt op http://www.loonwijzer.nl/home/brutonetto een snelle berekening maken om een indicatie te krijgen van je netto loon.

maandag 4 juli 2011
loonstrook

Charita FNV

Hoi Mitch, Nu je een mbo- diploma hebt, zou je in principe meer moeten verdienen. Vaak is de hoogte van je salaris afhankelijk van ervaring én opleiding. Om erachter te komen wat je bij je aanstaande werkgever zou verdienen, kun je de cao raadplegen. Hierin staat precies aangegeven wat jij als 19-jarige met diploma zou moeten verdienen. Als je in de metaalsector werkzaam blijft zou bijvoorbeeld de Metaal & Techniek cao of Metalektro cao op jou van toepassing kunnen zijn. Je kunt het natuurlijk ook gewoon aan je aantaande werkgever vragen. Kijk ook even op http://www.fnvbondgenoten.nl/mijnbranche/branches/metaal_en_techniek_/ en http://www.fnvbondgenoten.nl/mijnbranche/branches/metalektro/ voor meer informatie over de verschillende sectoren.

maandag 4 juli 2011
loonstrook

Charita FNV Jong

Hoi Manon, Als 19-jarige behoorde je minimaal € 4,58 per uur te verdienen (net iets minder, want dit is het bedrag van 1/7/2011). Nu hoor je tenminste € 5,36 te verdienen (tenzij er een cao van toepassing is, dan zou het meer kunnen zijn). Wat zou er niet kloppen volgens jou? Je werkgever betaalt net iets meer dan het wettelijk minimumjeugdloon. Als je het niet eens bent met de hoogte van je uurloon, dan zou je hierover wel in onderhandeling kunnen gaan met je werkgever.

maandag 4 juli 2011
loonstrook

Nicole

Hoi, Ik ben Nicole. Ik ben 15 jaar en wordt in augustus 16. Word/Ben Verkoopmedewerkster bij de Bart Smit. Ik ga er namelijk net werken en heb het contract en al, al binnen gekregen, alleen het probleem is, ik verdien €2,74 BRUTO per uur. Is dat niet te weinig? Ik bedoel bij bruto gaat er nog belasting etc. eraf en ik heb op een site gezien dat je sowiezo €2,74 NETTO per uur moet verdienen. Dus het komt erop neer dat er nu ook nog belasting van mijn €2,74 eraf gaat. Weet iemand hier meer vanaf? Kan iemand me daar alsjeblieft mee helpen..

donderdag 30 juni 2011
loonstrook

Tom Kettens

ik ben 21 jaar,hoeveelbelasting gaater van mijn brutoloon af ?1032.--

zondag 26 juni 2011
loonstrook

mitch

ik krijg verdiend als minimum jeugdloon voor een 19 jarige in het metaal. nu ik mijn MBO niv2 opleiding heb behaald kan ik hiermee meer verdienen?

dinsdag 21 juni 2011
loonstrook

Manon

Ik werk in de horeca als oproepkracht, ik ben 20 jaar en verdien 5.91 per uur. Als 19 jarige stond er 5.86 op mijn salarisspecificatie, hier klopt iets niet toch? P.S. het aantal uren dat ik werk is zeer verschillend, van 0 uur tot 38 in de week, dat ligt er maar net aan.

maandag 20 juni 2011
loonstrook

Cheryl FNV Jong

Beste Lisa en Nicole, Het ligt aan je leeftijd wat je wettelijke minimumloon is. Bij een werkweek van 40 uur moet je 21-jarige minimaal €5,96 bruto per uur verdienen en als 22-jarige €6,99 bruto per uur. Met vriendelijke groet, Cheryl FNV Jong

maandag 20 juni 2011
loonstrook

Lisa

Ik werk maar 6 uurtjes per week.. hoeveel moet ik dan krijgen per maand?

donderdag 16 juni 2011
loonstrook

Nicole

Volgens mij zit er een foutje bij uurloon van 40 uur per week voor 22 jaar. Ik kom op 6,98 bruto per uur uit ipv 5,96, klopt dat?

woensdag 15 juni 2011
opzoek
FNV Jong en de kwartiermakers zoeken jou!
enquetet
Geef je mening!
tryoutt
Nieuw: de Try-Out van FNV Jong!